Інститут обдарованої дитини НАПН України

Структура

Стрижак Олександр Євгенійович

Директор

доктор технічних наук, старший науковий співробітник, електронна адреса:
sae953@gmail.com

Гальченко Максим Сергійович

Заступник директор з міжнародно-наукового співробітництва, кандидат філософських наук, лауреат Державної премії України в галузі освіти.
тел. +38(044)- 481-27-27

Миронова Людмила Миколаївна

Заступник директора із загальних питань
тел. +38(044)-481-27-15


Підрозділи Інституту

Відділ філософсько-методологічних проблем інноваційного розвитку людини

  • Проведення фундаментальних і прикладних досліджень феномену обдарованості та пов'язаних з цим проблем.
  • Розроблення психолого-педагогічних основ розвитку обдарованості відповідно до напрямів творчої діяльності.
  • Дослідження соціально-психологічних аспектів взаємодії обдарованої дитини та суспільства.
  • Розроблення різних моделей організації навчально-виховного процесу в навчальних закладах різних типів з урахуванням особливостей взаємодії особистості обдарованої дитини з природним, предметним та соціально-культурним середовищем.
  • Формування суспільно-громадської думки щодо державного значення роботи з обдарованими дітьми та молоддю.

Відділ проектування розвитку обдарованості

  • Створення навчально-виховної системи "Проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу для інтелектуально обдарованої дитини".
  • Розробка системи взаємопов'язаних психолого-педагогічних технологій, що має забезпечити послідовність навчально-виховного процесу, взаємодію учасників навчально-виховного процесу залежно від поставлених цілей і завдань системи освіти України та задач особистісного розвитку учня.
  • Розробка та застосування особистісно-розвивальних освітніх технологій у загальноосвітніх навчальних закладах.
  • Проведення теоретико-практичних досліджень з питань створення умов для соціалізації особистості, ефективного включення вихованців у різні форми сумісної та колективної діяльності.
  • Науково-методична підтримка створення регіональної системи сприяння пошуку, виявлення, розвитку і підтримки обдарованих дітей та молоді.

Відділ формування та розвитку інформаційних мережевих ресурсів

  • Проведення фундаментальних і прикладних досліджень в галузі вивчення властивостей розподілених інформаційних процесів та їх впливу на розвиток обдарованості.
  • Розробка моделей розподілених інформаційних процесів у освіті, концепції та технологічної основи забезпечення підтримки процесів творчого розвитку учнів на основі використання розподілених інформаційних ресурсів.
  • Створення засобів формування та використання розподілених інтелектуальних інформаційних ресурсів, які сприяють розвитку обдарованості. Дослідження інформаційно-технологічних аспектів взаємодії обдарованої дитини та інформаційного простору.
  • Розроблення програмно-інформаційних засобів підтримки навчально-виховного процесу в навчальних закладах різних типів з урахуванням особливостей взаємодії особистості обдарованої дитини з природним, предметним та соціально-культурним середовищем.
  • Розроблення моделей та засобів проектування та формування інформаційної складової особистісно-розвивального середовища діяльності обдарованої дитини.
  • Науково-методична підтримка процесів розвитку інформаційного простору діяльності обдарованих дітей та молоді
  • Створення науково-методичних засад формування регіонально-розподіленої мережі пошуку і розвитку обдарованих дітей.

Науково-організаційний відділ

  • Сприяння розвитку мережі інституцій і організацій для роботи з обдарованими дітьми та молоддю.
  • Проведення інформаційно-просвітницької діяльності, спрямованої на формування середовища обдарованої дитини.
  • Планування, організація та проведення виставок художньої та технічної творчості обдарованих дітей та молоді, круглих столів, навчальних курсів, науково-практичних семінарів, всеукраїнських та міжнародних конференцій з психолого-педагогічних питань виховання обдарованих дітей та молоді.

Відділ діагностики обдарованості

Завідувач відділом: Аніщенко Наталія Вікторівна - кандидат педагогічних наук, доцент.

Загальні положення

• Відділ діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини є структурним підрозділом Інституту обдарованої дитини Національної Академії педагогічних наук України.

• У своїй діяльності Відділ керується діючим законодавством України, Статутом Інституту, Положенням про відділ, а також положенням про порядок планування і контролю за виконанням наукових досліджень в Академії педагогічних наук України № 1-7/13-374 від 22 грудня 2006 р.

• Відділ координує свою діяльність з іншими підрозділами Інституту та НАПН України.

Завдання Відділу:

• Планування і виконання науково-дослідних робіт, що передбачені основним напрямом наукової діяльності інституту.

• Підготовка до видання виконаних робіт.

• Організація науково-практичних конференцій, круглих столів та участь в організаційно-наукових заходах інших установ, мас-медійне супроводження наукових заходів відділу.

• Робота над підвищенням фахового рівня співробітників.

• Підтримка зв'язків із науковими кореспондентами та підготовка до захисту дисертацій аспірантів.

Функції Відділу:

• Діагностична функція, яка полягає у виявленні стану інтелектуально обдарованих осіб різного віку

• Прогностична функція, якою передбачено виявлення оптимального середовища для розвитку обдарованості

• Проектувальна функція, якою визначається проектувальне середовище для комплексної особистісної діагностики

Тема дослідження 2008-2010
«МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ДІАГНОСТИКИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ОБДАРОВАНОСТІ»

обґрунтовано принципи та підходи до розробки методичних основ діагностики інтелектуальної обдарованості;

виокремлено теоретичні положення щодо специфіки діагностування академічної обдарованості порівняно з художньо-технічною і соціальною обдарованістю;

сформульовано концептуальні засади діагностики інтелектуальної обдарованості осіб різних вікових груп;

виділено як пріоритетний «середовищний» підхід до діагностики обдарованості і технологію дизайн-діяльності, як основний засіб її здійснення;

з ' ясовано характеристики дизайн-діяльності та її можливості у первинній діагностиці обдарованості;

розроблено теоретичну модель дизайн-освітнього середовища з урахуванням середовищно-особистісного підходу, методичні основи виявлення інтелектуальної обдарованості дітей різного віку;

створена систему діагностичного освітнього середовища, яка ґрунтується на положенні про те, що обдарованість учнів виявляється і фіксується лише в умовах особистісно значущої діяльності, а відтак в умовах навчальної діяльності інтегрованого змісту;

запропонована теоретичну модель інтелектуальної обдарованості, яка ґрунтується на інтерпретації феномена дитячої обдарованості як інтегрального утворення та необхідності її комплексної діагностики, застосування сукупності методів, спрямованих на виявлення різних профілів обдарованості;

експериментально апробовано педагогічні умови виявлення художньо-технічної обдарованості осіб 15-18 років в умовах професійної дизайн-освіти, відображено теорію і практику художньої обробки деревини (монографія «Професійна дизайн-освіта: теорія і практика ХОД» (2007 рік);

експериментально апробовано педагогічні умови виявлення соціальної обдарованості осіб 7-10 років в умовах початкової дизайн-освіти, відображено методику ігрового дизайну, сприятливу для визрівання емоцій і почуттів особистості (монографія «Ігровий дизайн обдарованої дитини: визрівання емоцій і почуттів особистості» (2008 рік);

теоретично узагальнено результати дослідження у монографії «Методичні основи діагностики інтелектуальної обдарованості» (2009 рік);

продовжується експериментальна апробація методик діагностики інтелектуальної обдарованості осіб 3-6, 7-10, 11-14 і 15-18 років, розроблених з урахуванням сучасних наукових та освітніх методологічних і теоретичних парадигм.

отримала подальший розвиток функціональна модель об'єкт-суб'єктної інформаційної взаємодії у педагогічному середовищі, герменевтичного підходу до діагностики освітніх результатів та визначення рівня розвитку здібностей школярів, порівняльний аналіз методів виявлення інтелектуальної обдарованості.

Співробітники відділу вбачають сутність інтелектуальної обдарованості у специфічному поєднанні задатків, які забезпечують розвиток, переважним чином, загальних здібностей індивіда, а також у виявленні екстраординарної продуктивності і досконалості форм самореалізації людини, у вагомих здобутках особистісно значущої діяльності.

Методики діагностики інтелектуальної обдарованості

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості дітей віком 3-6 років” містить тести для виявлення музичних здібностей, творчих здібностей, встановлення рівня уваги, розвиненість уяви, дослідження пам'яті та інші.

Ранній та дошкільний вік вважається сенситивним для розвитку обдарованості загального характеру, оскільки стрімкість психофізичного, інтелектуального, особистісного, емоційно-вольового розвитку зумовлена процесами вікового визрівання нервових структур та бурхливо діючими на цьому етапі рушійними силами вікового розвитку

Методика виявлення особливостей розвитку винахідливості дошкільника
(Розроблено Кузьменко В.У.)

Програма спостережень за проявами винахідливості у дитини 3-7 років.

1) Чи висловлює дитина власні ідеї? Як часто придумує, ініціює, пропонує що-небудь?

2) Чи є в цих пропозиціях новизна, порівняно з діючими в групі зразками, моделями поведінки?

3) В яких видах діяльності, ситуаціях, умовах спілкування найчастіше проявляється новизна, оригінальність, винахідливість?

4) Яку участь бере дитина у реалізації власних ідей (виконує самостійно, залучає інших, нав'язує іншим, повністю знімає з себе, частково відсторонюється, інше);

5) Стосовно чого висловлюються ідеї? (щодо нових видів діяльності, розваг, спільних занять, власних хобі, інше);

6) Чи висловлює дитина пропозиції, як зробити краще, по-іншому?

7) Чи вносить нове в ігрову діяльність? В чому полягає новизна? (тематика ігор, сюжет, ролі, функції персонажів, матеріали, інше). Які джерела сюжетів ігор? (життя дорослих, фільми, книги, розповіді інших тощо);

8) Чи вносить дитина пропозиції щодо встановлення правил гри, поведінки в групі?

9) Чи пропонує дитина ідеї щодо розв'язання конфліктних ситуацій? Який зміст цих ідей?

10) Чим відрізняються вироби дитини від зразків дорослого (тематикою, оформленням, кольором, деталями, композицією, інше)?

11) Який характер мають ідеї та пропозиції дитини (егоїстичний, альтруїстичний, жертовний, однаково важливий як для групи, так і для себе, інше);

12) Чи проявляється наполегливість у втіленні власного задуму?

13) Як ставиться до винаходів, ідей, пропозицій інших дітей?( радіє, заздрить, сумує, підтримує, заохочує до продовження);

14. Як дитина використовує винаходи, вигадки, ідеї інших в своєму житті (не використовує, копіює, вибирає найкраще, доповнює, перетворює у відповідності до своїх можливостей, інше);

15) Як дитина реагує на ідеї, пропозиції дорослих (підключається до втілення, доповнює власними знахідками, перетворює, очікує настанов, вказівок, інше).

Моделювання експериментальних ситуацій здійснюється з метою виявлення притаманних дітям 3-7 років особливостей розвитку винахідливості, специфіки її прояву залежно від виду діяльності. Зауважимо, що експериментальні ситуації моделюються не тільки у різних видах діяльності, але і створюються двох варіантах з різною мірою проблематизації завдання (перший варіант більш простий та чітко окреслений, а другий більш складний та невизначений).

Експериментальна ситуація 1 . Оригінальність зображення . Проводиться з метою виявлення прояву винахідливості в образотворчій діяльності, встановлення оригінальності зображення залежно від ступеню проблематизації завдання.

Підготовка дослідження . Підбирається 10 карток із намальованими на них контурними зображеннями частин чітко визначених предметів (наприклад, стовбур з однією гілкою, голова з двома вухами, продовгуватий тулуб тварини ) і 10 карток із зображеннями простих геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник) або незавершених елементів (хвилястих ліній, крапок тощо), що зумовлює різний ступінь проблематизації завдання.

Хід дослідження. У першому варіанті дитині пропонують домалювати кожну з контурних фігур, у другому – кожну із геометричних фігур або елементів таким чином, щоб вийшов завершений малюнок. Умовами експерименту передбачено, що діти виконують малюнки індивідуально, що не дозволяє їм копіювати роботи один одного.

Обробка даних. В обох варіантах підраховується коефіціент оригінальності малюнку кожної дитини, який визначається на основі порівняння з іншими малюнками дітей групи. Коефіціент оригінальності дорівнює кількості малюнків, які не повторюються ні в кого з дітей групи.

Коефіціент оригінальності співвідносять з одним із типів розв'язання завдання.

• Тип 1 - оригінальне зображення. Характеризується тим, що пропонована фігура використовується якісно по-новому, або дитиною зображується нетиповий предмет, який може бути включений у сюжет. У цьому разі фігура включається як один із другорядних елементів для створення нового образу (трикутник не криша будинку, а кінчик олівця, яким хлопчик малює картину).

• Тип 2 – частково оригінальне зображення. Характеризується тим, що дитиною зображується типовий об'єкт (круг-голова, трикутник-криша тощо), але з своєрідними та неповторюваними у інших малюнках, деталями та елементами.

• Тип 3 – відтворювальне зображення, характеризується тим, що дитина зображує типовий предмет і застосовує при цьому типові зразки, поширені прийоми зображення, шаблонні елементи тощо.

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості школярів віком 7-10 років” містить модифікований опитувальник В. Мак-Кензі “Визначення множинного інтелекту”, методики “Композиція”, “Піктограми”, “Закінчи речення”.

Діагностика інтелектуальної обдарованості абстрактного типу: лінгвістичної (словесної), логіко-математичної (числової)

Вербальний (лінгвістичний) інтелект складає значну частину відомого стандартного тесту вимірювання інтелектуального рівня розвитку особистості (IQ). Завдяки йому визначається здатність учнів молодшого шкільного віку сприймати лексичні значення слів, відтворювати їх в усному і письмовому мовленні.

Але не менш важливо методом спостереження за учнями початкових класів фіксувати, хто з них:

• сприймає максимальну кількість слів слухом і зором;

• прагне до гри словами, словесного розвитку;

• намагається поєднувати слова із відповідними зоровими образами;

• вдається до внутрішнього (егоцентричного) мовлення як супроводу ігрових або графічних дій.

«Три дороги» ( Тест В.П.Тименка)

Мета. Виявити психологічну установку на особистісно значущий вид життєдіяльності, вибір якої зумовлений станом функціональної асиметрії півкуль головного мозку (правої «художньо-образної», лівої «логічно-понятійної» , або їх взаємодії при виборі «прямої дороги»).

Прочитай казковий епізод про «три дороги»:

А) «ліворуч підеш – сам будеш голодним, а кінь твій буде ситим»;

Б) «праворуч підеш – сам будеш ситим, а кінь твій буде голодним»;

В) «прямо підеш – невідомо, що буде. Можливо, і коня втратиш, і себе погубиш».

Яку з трьох доріг ти обереш? Чому?

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості дітей віком 11-14 років” містить методику Д. В. Ольшанського “Рівень самооцінки”, А. Маслоу “Піраміда потреб”, вербальний тест творчого мислення “Незвичайне використання” Є. І. Щебланової.

Діагностична методика «Провідний мозок»

Переплети пальці обох рук, утвори «замок». Лівий палець зверху – це ознака кращого розвитку уяви, фантазії (правої півкулі мозку). Правий палець зверху – це ознака кращого розвитку логічно-понятійного мислення (лівої півкулі мозку). До чого у тебе природні здібності: до мислення-міркування чи до уяви-фантазії? Познач провідний палець буквою П.або Л.

Діагностична методика «Провідний мозок»

Склади обидві руки на грудях. Утвори «позу Наполеона». Ліва долоня на правій руці – це ознака кращого розвитку уяви, фантазії (правої півкулі мозку). Права долоня на лівій руці – це ознака кращого розвитку логічно-понятійного мислення (лівої півкулі мозку).

До чого у тебе природні здібності: до мислення-міркування чи до уяви-фантазії? Познач провідну руку буквою П або Л.

За результатами тестових завдань визнач власний код взаємодії правої і лівої півкуль мозку, взаємодоповнення мислення і уяви (фантазії). Поміркуй, до якого виду творчості у тебе є більші нахили: до художньої, до технічної чи до наукової?

“Методика інтелектуальної діагностики обдарованості осіб віком 15-18 років” складається з методик, що допомагають визначитися у виборі майбутньої професії.

Методика діагностики інтелектуальної обдарованості реалістичного типу: тілесно-кінестетичних (рухових), просторових (конструктивних, візуальних) здібностей

Яке обличчя веселіше? Тест Дж. Джейна.

Якщо Ви вважаєте, що ліве, то у вас домінує права півкуля мозку. Якщо, на Вашу думку, задоволеніше праве обличчя, то у вас «головніша» ліва півкуля мозку

Лівим мозком зумовлюються:

1. Тактильні рухи право ї руки . 2. Ус не мовлення . 3. Письмо. 4. Головн и й центр мови (Брока-Верніке) . 5. Рахунок . 6. Проекц і я правого з оров ого поля . Іншими словами, лінгвістичний і логіко-математичний таланти зумовлюються лівим мозком (2, 3, 4, 5).

Правим мозком зумовлюються:

1 . Тактильні рухи л і во ї руки. 2 . Сприймання прост о р у. 3 . Несловесне формування понять-образів (уявлень, міміки, пантоміми) . 4 . Проекц і я л і вого з оров ого поля . Іншими словами, тілесно-кінестетичний (руховий) і просторовий (конструктивний, зоровий) таланти зумовлюються правим мозком (2,3).

Відділ проектування розвитку обдарованості

Завідувач відділом: Киричук Валерій Олександрович - кандидат педагогічних наук, доцент.

Відділ проектування розвитку обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України було створено в 2007 р. Новий напрям наукових досліджень актуалізований становленням психолого-педагогічної науки в Україні, динамічними змінами соціокультурної ситуації, а також потребами моніторингу сучасних тенденцій і проблем особливостей соціалізації учнів. Проектування особистісного розвитку обдарованого учня є цілісною системою, спрямованою на створення детального нормативного уявлення про реальний навчально-виховний освітній процес, який складається з інноваційних психолого-педагогічних технологій, що тісно між собою взаємопов'язані і доповнюють одна одну. Організація й проведення навчально-виховного процесу на засадах проектування та психолого-педагогічного супроводу розвитку обдарованості особистості учня за допомогою сучасних психолого-педагогічних інформаційних технологій проектування розвитку обдарованості, як показують дослідження, забезпечує гармонію розвитку кожної обдарованої особистості.
 

 


Основний сенс застосування психолого-педагогічних технологій у системі проектування розвитку обдарованих учнів – це внесення соціальних змін у зміст і напрямки розвитку особистості, реформування індивідуальності кожного вихованця.

Роботу співробітників відділу спрямовано на створення інноваційних освітніх технологій проектування і психолого-педагогічного супроводу розвитку обдарованості особистості учня та поступове впровадження в навчально-виховну роботу загальноосвітніх навчальних закладів цілісної системи психолого-педагогічного проектування особистісного розвитку обдарованої особистості за допомогою діагностично-проектуючих комп’ютерних комплексів «Персонал – ψ», «Універсал 3», «Універсал 4».

 


За результатами досліджень упродовж 2007–2010 рр. співробітники відділу проектування розвитку обдарованості видали 190 наукових праць; серед них – 5 монографій, 12 навчально-методичних посібників, 15 методичних рекомендацій, 12 збірники матеріалів конференцій, 9 збірники матеріалів “круглих столів”, семінарів, 137 статей у журналах і збірниках. Науковці також взяли участь у 213 науково-практичних конференціях, “круглих столах”, виїзних засіданнях, симпозіумах, семінарах, колегіях управлінь освіти тощо.

Співробітники відділу неодноразово брали участь у Міжнародних та Всеукраїнських освітянських виставках, де нагороджувались найвищими нагородами.

В даний час співробітники відділу працюють над дослідженням планової теми: «Технології проектування і психолого-педагогічного супроводу розвитку обдарованості особистості учня».

 


Відділ співпрацює з багатьма середніми закладами освіти різних типів (загальноосвітні школи, ліцеї, гімназії, міжшкільні навчально-виробничі комбінати) та вищими навчальними закладами, загалом налагоджено співпрацю з більш ніж 500 навчальними закладами в Україні.

 


У відділі працюють:
Киричук Валерій Олександрович – завідувач відділу, кандидат педагогічних наук;
Руденко Сергій Антонович – науковий співробітник, кандидат медичних наук;
Лук’янчук Наталія Вадимівна – науковий співробітник;
Прашко Олена Володимирівна – науковий співробітник;
Микита Орест Тарасович – науковий співробітник;
Мельник Марина Юріївна – молодший науковий співробітник;
Андросович Ксенія Анатоліївна – молодший науковий співробітник;
Марченко Світлана Сергіївна – молодший науковий співробітник;
Скалацька Аліна Володимирівна – молодший науковий співробітник.

Відділ моніторингу обдарованості дітей та молоді

Завідувач відділом: Вінник Наталія Дмитрівна, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник

Загальні положення:

Відділ моніторингу обдарованості дітей та молоді ІОД є структурним підрозділом Інституту обдарованої дитини національної Академії педагогічних наук України.

У своїй діяльності відділ керується діючим законодавством України, Статутом Інституту, Положенням про відділ, а також Положенням про порядок планування і контролю за виконанням наукових досліджень в Академії педагогічних наук України № 1-7/13-374 від 22 грудня 2006р.

Відділ координує свою діяльність з іншими підрозділами Інституту та НАПН України.

Завдання відділу:

  • створення та забезпечення функціонювання психолого-педагогічної системи пошуку та виявлення обдарованих дітей;
  • здійснення психолого-педагогічної діяльності, спрямованої на популяризацію знань про феномен дитячої обдарованості, способи її виявлення, підтримки та розвитку.
  • інформаційно-методичне забезпечення запровадження нових науково-теоретичних засад та спеціальних методик виявлення, розвитку та підтримки обдарованих дітей у навчально-виховний процес ЗОНЗ;
  • розробка науково-методичних рекомендацій з питань запровадження в навчально-виховний процес інноваційних технологій, розвиваючих програм і методик щодо роботи з обдарованими учнями.
  • підвищення рівня професійної компетенції педагогів у виборі сучасних педагогічних технологій, інтенсивних форм і методів навчання обдарованих учнів;
  • створення банку даних науково-методичних і соціально-психологічних досліджень педагогів з питань роботи з обдарованими учнями;
  • організація та здійснення постійного психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей у формі здійснення загальної та індивідуальної підтримки учнів відповідно до їх здібностей на основі інноваційних технологій розвитку обдарованих дітей;
  • організація роботи центра консультативної допомоги педагогам, батькам обдарованих дітей.

Функції відділу:

  • Експериментальні дослідження динаміки розвитку обдарованості на різних етапах розвитку людини.
  • Проведення моніторингових досліджень з проблеми обдарованості в національній мережі навчальних закладів для роботи з обдарованою молоддю.
  • Розроблення, реалізація та експериментальна перевірка ефективності системи виховних організаційно-інформаційних заходів з виявлення і підтримки обдарованості, створення всеукраїнського інформаційного банку даних відповідно до видів обдарованості.
  • Створення національної мережі збору інформації, баз даних обдарованих дітей, створення банку даних щодо інтелектуального капіталу України, проведення моніторингу рівня та структури інтелектуальних здібностей дітей і молоді.

Тема дослідження 2010-2012рр.

“ Трансформація структури інтелектуальних якостей обдарованої особистості у підлітковому віці ”

В ході теоретичного аналізу досліджувальної проблеми було:

- визначено: методологічний підхід до вивчення структури інтелектуальних якостей обдарованих підлітків, в якості якого виступає особистісний підхід;

- проаналізовано : основні принципи цього підходу, серед яких: - принцип усвідомлення мотиваційно-смислової сфери особистості; принцип вивчення і оцінки структури особистісного потенціалу підлітків; принцип планомірного цілепокладання; принцип операціоналізації процесу творчого розвитку і втілення особистісного потенціалу у результати діяльності; принцип особистісного і суспільного емоційно-почуттєвого утвердження процесу і результату творчої діяльності;

- з'ясовано: систему зовнішніх критеріїв обдарованості особистості;

- розроблено : теоретичну модель прогнозування змін у структурі інтелектуальних якостей обдарованих підлітків;

- визначено: комплекс психодіагностичних методик щодо вивчення динаміки змін у структурі інтелектуальних якостей обдарованих підлітків.

У програмі експериментального етапу дослідження використовуються:

1. Комплексна психодіагностика особистості підлітка , яка розроблена під керівництвом В.В. Рибалки, доктора психологічних наук, професора, радника директора Інституту обдарованої дитини.

Перелік досліджувальних індивідуально-психологічних властивостей обдарованої особистості та методики їх виявленн 

Відділ підтримки обдарованості та міжнародної співпраці

Завідувач відділом: Поліхун Наталія Іванівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник

Де немає простору для прояву здібності,
там немає і здібності.
Л. Фейєрбах

Наш відділ існує для того, щоб:

  • сприяти створенню таких умов навчання і виховання, за яких обдаровані діти змогли б повністю реалізувати свій талант у відповідності до власних інтересів та інтересів суспільства;
  • встановлювати системи соціального партнерства з вищими навчальним и науковими установами, міжнародними центрами, що досліджують проблему обдарованості;
  • розвивати міжнародну співпрацю Інституту. Сприяти науковим підрозділам Інституту у здійсненні міжнародного співробітництва в галузі освіти, педагогіки, психології;
  • розробляти та впроваджувати інноваційні форми освіти обдарованих дітей.
  •  

 

Ми:

  • вивчаємо світові тенденції та напрямки роботи з обдарованими дітьми;
  • формуємо відносини та налагоджуємо співпрацю з міжнародними установами, які займаються проблемами обдарованості;
  • сприяємо впровадженню інноваційних наукових досягнень у підготовці обдарованих учнів до наукової діяльності
  • сприяємо науково-методичному забезпеченню психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу;
  • сприяємо підвищенню кваліфікації педагогів у роботі з обдарованими дітьми до усвідомлення проблеми обдарованості та роботи з обдарованими дітьми (або до роботи з усіма дітьми як з обдарованими)
  • надаємо науково-методичну підтримку інтелектуально обдарованим талановитим дітям та молоді, сприяємо в реалізації соціальних проектів, освітніх і дослідницьких програм, спрямованих на розвиток наукової, технічної та художньої творчості талановитих дітей та молоді;
  • …і робимо безліч інших, дуже важливих справ:)
  • організуємо та проводимо науково-практичні конференції, семінари різного рівня, «Круглі столи», зустрічі з провідними фахівцями з питань обдарованості.
  • розробляємо програми та організовуємо віртуальні школи для обдарованих дітей України
  • ...а також постійно працюємо над:

     

    Ми рухаємося у таких напрямках:

    Науковий: фундаментальні і прикладні психолого-педагогічні дослідження, які дозволяють здійснювати практичну діяльність з підтримки обдарованості.

    Методичний: апробація і впровадження нових навчальних матеріалів, наукових розробок в психолого-педагогічний супровід розвитку обдарованості.

    Організаційний: сприяння збагаченню змісту освіти обдарованих дітей через систему варіативних форм навчання, розвиток системи додаткової освіти, участь у міжнародних конкурсах та олімпіадах.

    Розроблена нами модель вирішення психолого-педагогічної проблеми підтримки обдарованості:

    • самовдосконаленням
    • творчим підходом до роботи
    • гармонізацією колективної співпраці
    • розробленням нових задач у науковому пошуці.

Відділ інноваційних технологій в освіті обдарованих

Завідувач відділом: Сухий Олексій Лукич

Загальні положення:

Відділ інноваційних технологій в освіті обдарованих ІОД є структурним підрозділом Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України.

У своїй діяльності відділ керується діючим законодавством України, Статутом Інституту, Положенням про відділ, а також Положенням про порядок планування і контролю за виконанням наукових досліджень в Академії педагогічних наук України № 1-7/13-374 від 22 грудня 2006р.

Відділ координує свою діяльність з іншими підрозділами Інституту та НАПН України.

Завдання відділу:

  • Розробка інформаційних моделей навчання, концепції та технологічної основи забезпечення підтримки процесів творчого розвитку учнів.
  • Створення інформаційних ресурсів для освітнього, навчального та позанавчального процесу, а також супроводжувальних ресурсів щодо тематичного плану інституту.
  • Створення єдиного багатошарового інформаційного середовища із змістом, який повинен задовольнити кожного співробітника, мінімізуючи час на пошук необхідних матеріалів.
  • Створення технологічної бази для організації, підтримки і розвитку творчої діяльності дітей та молоді на основі інформаційних ресурсів.

 

Функції відділу:

  • Розроблення проектів нормативних документів з питань інноваційних технологій в освіті обдарованих в системі Інституту.
  • Підготовка пропозицій до щорічного плану роботи та звіту про роботу Інституту з питань, що стосуються інноваційних технологій в освіті обдарованих.
  • Створення та супроводження електронної бази даних шкіл та позашкільних закладів України, бази даних обдарованих дітей України, її постійне редагування та поповнення.
  • Створення та постійне наповнення електронної бібліотеки інституту, моніторинг міжнародних публікацій та видань, пов’язаних з питаннями обдарованості.
  • Створення, модернізація і адаптація програмних засобів та програмно-апаратних комплексів, засобів зв'язку та телекомунікації.
  • Забезпечення технічної підтримки працюючої комп`ютерної мережі інституту, а також супроводжувальних ресурсів щодо тематичного плану інституту.

 

Тема дослідження 2011 р.

“Проектування інтернет-середовища інформаційної та соціальної підтримки розвитку обдарованої особистості”

Мета роботи: Проектування освітнього, розважального та соціального простору для обдарованої молоді,учнів, педагогів і батьків, який дозволить оптимізувати і структурувати внутрішні галузеві процеси та сприятиме створенню горизонтальних зв’язків між різними рівнями освіти, що створить умови для потужного імпульсу розвитку і професіонального зростання всіх учасників зазначеного середовища.

Кінцевим результатом робіт стане концепція та структурна модель інтернет середовища інформаційної та соціальної підтримки розвитку обдарованої молоді та інших суб’єктів, безпосередньо залучених в освітній процес. Названа система пропонується для презентування на відповідних тематичних семінарах та виставках, а також для публікації у вигляді статей як базова модель централізованого загальнодержавного інформаційного середовища підтримки обдарованої молоді.

Реалізовані розробки

Всеукраїнський освітній інтернет-портал «Острів знань»
(http://ostriv.in.ua)

Основною ідеєю розвитку Всеукраїнського освітнього порталу «Острів знань» є впровадження сучасних інформаційних технологій в сферу освіти.
Головною метою розвитку Всеукраїнського освітнього порталу «Острів знань» є забезпечення рівних можливостей для отримання обдарованими дітьми необхідних знань, умінь і освіти у всіх регіонах України, що є пріоритетним напрямком у програмі інформатизації країни, максимальне задоволення освітніх потреб учнів, їх батьків, вихователів та педагогів, по найширшому діапазону рівнів і напрямів освіти, учбових закладів і інформаційно-освітніх ресурсів, незалежно від місця їх знаходження, з використанням найсучасніших інформаційних і телекомунікаційних технологій.
Статистика активності порталу “Острів знань” - Загальна кількість відвідувачів – 22 млн. Кількість зареєстрованих відвідувачів – 32 826; Середня кількість на добу - 20 500; Кількість основних рубрик – 30; Кількість підрубрик – 1125; Кількість документів – 8 658.

Електронна бібліотека Інституту обдарованої дитини НАПН України

Головна мета: створення багатоцільової пошукової системи по публікаціях українських та закордонних вчених з питань обдарованості та розвинутого інтелекту; розробка механізмів і інструментарію для статистичного аналізу вітчизняної педагогічної літератури та наукових матеріалів з цих питань; створення і формування Єдиного реєстру публікацій українських педагогів, авторитетної бази даних, яка б відображала максимально повну і достовірну інформацію щодо оприлюднення досліджень українських учених, незалежно від джерела, часу, місця і типу публікації; створення ефективної системи навігації в масиві наукової інформації і забезпечення доступу користувачів до повних текстів публікацій через механізми системи уніфікованого доступу.
Електронна бібліотека Інституту містить майже 650 повнотекстових документів вітчизняних та зарубіжних науковців щодо проблем обдарованості.

Банк даних щодо інтелектуального капіталу суспільства

Головною метою роботи є формування першої черги банку даних щодо інтелектуального капіталу суспільства України, а саме щодо обдарованої молоді. Існування такого зведеного банку надасть як можливість цільової підтримки розвитку обдарованості в дітях, так і надасть інструмент для аналітичних досліджень.
В результаті роботи отримано методичні вказівки щодо первинного та подальшого наповнення банку даних, шляхи отримання необхідної інформації, які нададуть можливість постійної актуалізації банку даних. Отримана інформація не повинна залишатися статичною, дані про учасників банку даних повинні постійно поновлюватися.
Фактичний результат роботи - інформаційний ресурс, який, базуючись на відповідному банку даних, надає можливість перегляду змісту за будь якими критеріями – часовими, тематичними, особистими.

База даних навчальних закладів України

Головна мета розробки: збір, систематизація і збереження інформації щодо навчальних закладів України ; забезпечення єдиної системи обліку навчальних закладів і залучення їх до заходів будь-якого рівня; надання максимально повної інформації щодо навчальних закладів та забезпечення швидкого пошуку за регіонами, районами, місцями.

Відділом інноваційних технологій в освіті обдарованих було розроблено дизайн та програмне забезпечення сайту інституту, здійснюється наповнення.